25 вересня 2015

Кінестетик, аудіал, візуал або дігітал — як досягти успіху в навчанні дітей з різними каналами сприйняття?

Одні діти прагнуть все записати, супроводжуючи записи ілюстраціями, інші краще засвоюють, якщо просто уважно слухають, третім необхідно представити у вигляді схеми або графіка. Це відбувається тому, що у першої дитини візуальне бачення світу, у другого — аудіальне, а третій є дигиталом. Знаючи особливості дітей кінестетиків, аудіалів, дигиталів і візуалів, можна підібрати такі способи подачі інформації на уроках, щоб матеріал був засвоєний всіма дітьми. Як же визначити дітей кінестетиків, аудіалів і візуалів? Давайте розглянемо кожен тип людей докладніше.
Види каналів сприйняття і як з ними працювати

Аудіали

Серед аудіалів — багато фанатів музики
Цим дітям подобається слухати. Серед аудіалів багато фанатів музики, вони надають перевагу аудіо-книгам. Якщо ви бачите, що на уроці дитина повторює за вами, промовляє нове правило, бурмоче, значить, перед вами — типовий аудіал.
Аудіалів легко впізнати за їх мовою: кажуть вони розмірено, ритмічно, нерідко киваючи в такт темпу промови. Якщо така дитина переказує зміст фільму або книги, приготуйтеся слухати всі подробиці з дослівним відтворенням реплік героїв. Цей потік можна зупинити словами: "Все зрозуміло, далі!". Якщо аудіала перебивати, він втратить нитку розмови.
Нерідко аудіали володіють мелодійним голосом. В незнайомій компанії вони швидко заводять собі друзів і стають лідерами.
Вважається, що людей-аудіалів близько 5%. Читайте докладніше Як відрізнити дитину-аудіала.

Як працювати з аудиалами?

Шлях до серця дитини-аудіала лежить через звуки. Хочете відволікти його від дрібниць і сторонніх справ? Поставте незнайому мелодію (знайому він почне підспівувати). Ці діти краще сприймають інформацію, що йде на тлі музичного супроводу. Це вам не зрозуміти, як можна робити уроки під гуркіт рок-музики. А для аудіала музика затьмарює всі сторонні звуки і дозволяє зосередитися на головному. Але є також аудіали, які можуть працювати тільки в тиші, і будь-які звуки будуть їх сильно відволікати.
На уроках для аудіалів можна ставити музику. Нову тему можна розповідати під музичний супровід.
Ще аудіали дуже реагують на тембр голосу, ритм вашої промови. Тому добре, якщо педагог під час пояснення нової теми буде виділяти інтонаційно важливі моменти і нові правила.
Для кращого запам'ятовування аудіалу потрібно проаналізувати отриману інформацію. Якщо у вашому класі більше дітей з аудіальним сприйняттям навколишнього світу, візьміть на замітку прийоми навчання з початкової школи: повторення вголос усім класом, по рядах, по черзі, індивідуально.
Аудиалам можна пропонувати користуватися аудіо-книгами і аудіо-курсами. Це дозволить працювати найбільш ефективно.

Візуали

Візуали — це діти, які вчать світ очима
У їх мовленні часто звучать образні вирази, пов'язані із зором: дивись, бачиш, яскраві, барвисті, назви кольорів. Візуали дуже уважні до оточуючих, це вони першими визначать, що змінилося в кімнаті або на картинці, першими звернуть увагу на нові речі однокласників. Вони мислять образами, тому нерідко мають художній талант, добре малюють, ліплять, конструюють.
За даними психологів, дітей з розвиненою зоровою пам'яттю — близько 60%. Так що не дивно, якщо більшість в класі виявляться саме візуалами.

Як працювати з дітьми-візуалами?

Візуалам треба показувати графіки, картинки, фотографії. Вони легше запам'ятають правило, якщо будуть бачити його, написане на плакаті яскравими літерами. При створенні наочних зображень педагогам рекомендується використовувати різні кольори, шрифти. Виділяйте головне яскравим соковитим кольором, зробіть шрифт побільше — так візуал легше сприйме інформацію.
Малюйте, підкреслюйте потрібну інформацію, використовуйте кольорові олівці та маркери, дозвольте дітям перемальовувати з дошки "як є", дозвольте користуватися кольоровими ручками, олівцями і маркерами. Візуали добре працюють з навчальними картками та іншим роздатковим матеріалом.
При поясненні нового матеріалу візуалу вкрай небажано стояти навпроти. Такі діти погано переносять тісний контакт і не люблять, коли їм загороджують огляд. Якщо у вашому класі більше візуалів, краще пояснювати тему, стоячи поряд з ними або трохи позаду.
До речі, саме візуали люблять сидіти за першою партою, тому дозвольте таким дітям зайняти ці місця.

Кінестетики

Для кінестетиків світ відкривається через відчуття, дотик
У їх мовленні часто звучать слова: відчувати, гарячий-холодний, м'який, зручний тощо. Мова у кінестетиків повільна, розмірена, під час розмови часто торкають себе за обличчя, смикають якусь річ в руках.
У класі таких дітей легко впізнати по їх активності. Саме кінестетиків часто відносять до категорії "непосидючих, гіперактивних". Якщо таку дитини приструнити, вона вже через кілька хвилин починає соватися, дригати ногами, постукувати пальцями, гризти ручку або олівець, смикати волосся.
Діти-кінестетики зазвичай через силу вчаться читати, часто не можуть запам'ятати і застосувати навіть найпростіше правило. Зате саме з кінестетиків виходять найкращі актори, спортсмени та танцюристи.

Як працювати з дітьми-кінестетиками?

Кінестетики краще сприймають світ через тактильні відчуття. При поясненні теми, дозвольте такій дитині щось робити руками: перебирати олівці, м'яти пластилін або м'яку губку.
Якщо ви бачите, що дитина під час відповіді не знає, куди подіти руки, дайте йому в руки дрібний предмет: ручку, указку, блокнот, і кінестетик відразу відчує себе впевнено.
Коли в класі відразу кілька дітей з кінестетичними каналом сприйняття, не забувайте під час уроку обов'язково робити паузи, проводити фізкультхвилинки. Пара хвилин активного руху — і дитина-кінестетик знову готова до роботи.
Ще один важливий момент: надайте кинестетику алгоритм дій: що ми робимо зараз, а що потім. І обов'язково пояснення — для чого це потрібно? Якщо такій дитині дати вивчити теорему косинусів, він її тут же забуде. А якщо пояснити, що ця теорема знадобитися для правильного наклеювання шпалер — успіх забезпечений. Тобто, при навчанні кінестетиків, обов'язково пропонуйте практичну "прив'язку" будь-якого правила чи інформації до життєвих реалій.
Кінестетики дуже довго приймають рішення, їм потрібно обжитися в цьому рішенні, відчути його. Не тисніть на нього, дитина з кінестетичними каналом сприйняття "довго запрягає, зате їде впевненіше".

Дігітали

Таких дітей дуже мало, не більше 1-2%. Це люди, які сприймають тільки логіку. Від малюків-дігіталів нерідко можна почути вислови зі словами: знати, розуміти, думати, логічно, очевидно. Поки дитина не зрозуміє тему, він не відстане від вас з питаннями і буде чіплятися: "А як це влаштовано? А чому це працює?". Це діти-дослідники, які обов'язково розберуть нову машинку, щоб розглянути її склад. З дітей з дігітальним каналом сприйняття виростають талановиті шахісти, програмісти, вчені та дослідники.

Як працювати з учнями-дігіталами?

У поясненні для дігітала важлива логічність, дохідливість, доступність. Нову інформацію вони краще сприймають через графіки, схеми. Педагогам, які працюють з дітьми-дігіталами, непогано б узяти на озброєння інфографіку — успіх буде забезпечений.

Як визначити тип сприйняття інформації у дитини

Існує чимало тестів, які можуть допомогти визначити тип сприйняття інформації у дитини. Наприклад, діагностика домінуючої модальності С. Єфремцева. Можна підключити шкільного психолога і провести тест разом.
Найпростіший тест запропонував А. Лурій, засновник нейропсихології. Попросіть дитину прикласти аркуш паперу до чола і написати слово КІТ. Якщо написане можна читати зліва направо, то перед вами — візаул. Якщо написане читається як ТІК, то перед вами типовий кінестетик.
Помічниками педагога в даному питанні можуть стати батьки. Вони краще знають дитину і завжди можуть підказати вчитель, в чому особливість їх дитини.
Зрештою, вчитель може допомогти уважне спостереження за класом і за кожною дитиною окремо в процесі уроків або позакласних заходів.
Втім, педагогам не варто хапатися за голову і намагатися тепер кожен урок розраховувати на кожен тип дитини окремо. Не існує стовідсоткових кінестетиків або візуалів. У кожній дитині закладені на початку всі канали сприйняття, просто якийсь один домінує. Достатньо знати, що в даному класі більше, наприклад, візуалів, і робити акцент на зоровому сприйнятті, додаючи трохи методів, придатних для аудіалів і кінестетиків. Експериментуйте, і ви побачите, що і працювати стане легше, і діти почнуть краще встигати по предмету.

Про автора: Шутова Галина Вікторівна, вчитель російської мови та літератури.
Джерело: http://pedsovet.su/metodika/5840_tipy_vospriyatiya_informacii

Немає коментарів:

Дописати коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...