Формування мотивації до навчання і навичок самостійного мислення (самостійної освітньої та дослідницької діяльності, планування тощо) в учнів - це цілі кожного вчителя. Без сумніву, у кожного педагога є своє «ноу-хау» в цій області, але іноді корисно надихнутися новою ідеєю і привнести в свою методику раніше не використані прийоми.
Обговорення замість заучування
Обговорення замість заучування
- Запропонуйте учням висунути гіпотезу, надайте дані і алгоритм для її перевірки, а потім разом доведіть або спростуйте її.
- Незалежно від досліджуваного предмета, напишіть есе про складне і неоднозначне питання, наприклад про теорію ймовірності, про еволюційну теорію Дарвіна, про геометрію Лобачевського тощо.
- Навчіть дітей думати вголос, без страху отримання поганої оцінки.
- Запропонуйте знайти додаткову інформацію з теми, не підказуючи джерел (дозвольте будь-які освітні сайти, книги, періодичні видання тощо за вибором учнів).
- Запропонуйте учням самостійно пояснити, чому важлива та чи інша тема і де вона може стати в нагоді.
- Покажіть, що знання, накопичені наукою, насправді обмежені і залишилося ще багато «білих плям», які належить заповнити.
Формування власної точки зору
- Опишіть дві протилежні точки зору на досліджувану проблему і запропонуйте знайти для них спільні витоки.
- Не видавайте досліджуваний матеріал за абсолютну істину. Навчайте дітей мислити критично.
- Поцікавтеся, що учні думають про досліджуване питання, незалежно від точки зору вчителя або підручника.
- Заохочуйте обмін думками на уроці. Нехай діти бачать, що крім думки, висловленої в підручнику, є ще велика різноманітність поглядів їхніх однокласників - правильних, неправильних, спірних.
- Заохочуйте питання «навіщо?» І «чому?».
Зв'язок між наукою і життям
- Поясніть учням, як у реальному житті їм знадобляться одержувані знання, вміння і навички.
- Встановіть зв'язок між навчальним процесом і особистісним розвитком.
- Покажіть, що знання, накопичені наукою, насправді обмежені і залишилося ще багато «білих плям», які належить заповнити.
Індивідуальний аналіз успіхів і невдач
- Навчайте дітей ставити для себе близькі й далекі цілі, допомагайте учням відстежувати свій прогрес. Придумайте невеликі «нагороди» за досягнення цілей.
- Регулярно розповідайте про те, який прогрес здійснили учні.
- Разом аналізуйте старі успіхи і старі помилки учнів, допоможіть знайти їх причини та закономірності.
- Не забувайте про зону найближчого розвитку Ваших учнів. Прагніть поступово розширювати її межі.
Ще кілька прийомів, як цікаво провести урок
- Чергуйте дедуктивний і індуктивний методи пояснення нового матеріалу. Нехай учні навчаться самостійно встановлювати взаємозв'язок між загальним і приватним.
- Іноді починайте урок «з чистого аркуша» - без апеляції до раніше отриманих знань.
- Залучіть «експертів» до оцінювання робіт учнів. Наприклад, це можуть бути батьки або відомі у Вашому місті люди, професіонали у досліджуваній області.
- Актуалізуйте міжпредметні зв'язки.
- Гейміфікація навчання. Запропонуйте прямо на уроці пограти в ігри та симуляції, що ілюструють досліджувані явища.
- Запропонуйте створити «експонат» з досліджуваної теми своїми руками.
- Змістіть акценти: говоріть про людей, ідеї та винаходи замість політики, правил і стандартів.
Найголовніше: покажіть свою щиру зацікавленість в успіхах учнів і любов до предмета.
Джерело: http://www.mob-edu.ru
Немає коментарів:
Дописати коментар