11 вересня 2015

17 способів випадкового об'єднання учнів у групи. Як згрупувати дітей, щоб нікому не було образливо

Кожен вчитель використовуючи на уроках груповий метод роботи, стикався з проблемою об'єднання учнів у групи: цей процес сприймається дітьми емоційно, а часом, коли сама процедура не зрозуміла і не прийнята дітьми, викликає суперечки, виплеск негативних емоцій і втрату часу уроку.
Вибір способу об'єднання учнів у групи під час уроку може виходити з мети освіти груп, наприклад,
  • за рівнем успішності для роздачі завдань різного рівня складності;
  • групи, в яких є учні різного рівня успішності, щоб діти допомагали один одному під час уроку. При цьому всі групи одного рівня;
  • групи, в яких діти дружні між собою або, навпаки, ворогують.
  • групи, об'єднані за темпераментом членів.
Складніше неупереджено об'єднати дітей у групи незалежно від їх якостей і переваг. Об'єднання дітей випадковим чином можна організувати безліччю способів. Наведемо деякі з них.

Як об'єднати учнів у групи на уроці?

  • по ряду парт у класі;
  • по номеру варіанта (I і II варіант);
  • сусіди по парті;
  • за журналом (навпіл, через одного, парні-непарні і т. д.);
  • за статевою ознакою — хлопчики, дівчатка;
  • за часом року, в якому народилася дитина (зима, весна, літо, осінь);
  • за датою народження (парна, непарна кількість);
  • по першій букві імені або прізвища (голосні — приголосні, дзвінкі — глухі і ін. — актуально для уроків української мови);
  • розрахунок за номерами (перший-другий-третій і т. д.). Розрахунок робиться виходячи з потрібної кількості груп (а не числа учасників в групах);
  • за лічилочкою (див. лічилки англійською мовою);
  • за жеребом. В кошику можуть перебувати:
    • листочки різного кольору — команди червоних, жовтих, синіх;
    • предмети, заздалегідь покладені учнями (учні по черзі витягують предмети і об'єднуються у групи потрібного складу, наприклад, один учень, витягуючи чийсь предмет, знаходить собі пару);
    • геометричні фігури — команди квадратів, трикутників, кіл та ін. (актуально для уроків математики);
    • зображення тварин — команди птахів, риб, ссавців або травоїдні, хижаки (для уроків біології і навколишнього світу);
    • зображення рослин — команди дерев і чагарників, хвойних і листяних дерев (для уроків біології і навколишнього світу);
    • назви чи зображення країн, міст, географічних об'єктів — команди європейців, азіатів, африканців або ж команди озер, гір, річок (для уроків географії і навколишнього світу);
    • а також ряд інших термінів і понять для кожного предмета.
  • Сегментація кола: вчитель постає в центрі класу і подумки з дітьми проводить його діаметр. Таким чином, діти можуть об'єднатись у 2 рівні групи. Можна зробити більшу кількість сегментів для отримання іншої кількості груп. Спосіб можна використовувати на уроках математики.
  • Зовнішні ознаки дітей: колір одягу, рюкзаків, наявність краваток, шпильок, прикрас та ін. Наприклад, команда тих, у кого щоденник лежить на столі, і тих, у кого не лежить.
  • Стрільба очима (Розвідники). Учасники встають у коло, опускають очі. По команді вчителя діти піднімають очі, шукаючи свою пару. Якщо очі зустрілися, то утворилася пара, вона виходить з кола. Шляхом декількох повторень клас поділяється на пари (повинно бути парне число учнів).
  • Лідери. Учитель може попросити вставити лідерів груп, так і визначити їх одним із інших способів. Кожен лідер по черзі називає того учня, якого хоче бачити у своїй команді, потім вибрані учні називають тих, кого хочуть бачити саме вони — і так, поки весь клас не буде об'єднаний у команди.
  • Мозаїка. Дітям видаються частини тексту або зображення, і вони повинні знайти дітей, у яких є інші частини цього тексту або зображення. Надалі цей текст або зображення можна обіграти (наприклад, цитату на уроці літератури чи історії; зображення — на уроці образотворчого мистецтва або будь-якому іншому).
  • Ролі, уподобання. Наприклад, учитель заздалегідь пропонує кілька варіантів і кожна дитина вибирає той, який йому ближче (Англія, Франція, Україна, Японія; Схід, Захід, Північ, Південь, банан, груша, яблуко, ківі, Т.Г. Шевченко, Леся Українка тощо).
Звичайно, можна об'єднувати учнів у групи і за бажанням, однак у навчальних цілях краще об'єднувати учнів у різні за складом групи, а з урахуванням кількості учнів у класах, склади завжди можуть бути різними й несподіваними.
Проблеми поділу на групи
Однак при об'єднанні дітей у групи є й проблема: в класах бувають діти, яких ніхто не хоче брати у свою групу. Вчитель повинен не залишати ситуацію на самоплив, а обіграти ситуацію виключно в позитивному руслі. Наприклад, залишилася одна дитина, яку ніхто не взяв до себе. Можна заздалегідь скласти такі правила, що зайвий учасник як привілей дістанеться тій команді, яка виграє в боротьбі за нього, тобто кожна команда висловить свої аргументи, чому цей учень повинен бути в ній. В особливих випадках вчителю потрібно виключити варіанти об'єднання у групи, коли приймають рішення учні.
З об'єднанням дітей у групи також пов'язані й інші проблеми організаційного характеру. Спочатку діти можуть чинити опір, сперечатися, витрачати занадто багато часу тощо, але завдання вчителя, по-перше, чітко визначити правила об'єднання у групи, по-друге, поступово вчити дітей цього. Чим частіше на уроках ви будете використовувати групові методи роботи, тим охочіше і швидше діти будуть групуватися в наступний раз, вважаючи це просто етапом уроку. Щоб уникнути організаційних труднощів, вчителеві слід:
  • озвучити і погодити з дітьми правила роботи в групах;
  • стежитимуть за дотриманням правил усіма учасниками, припиняти зайві невдоволення і вираз емоцій, направляти розмови в позитивне русло;
  • ставити чіткі і зрозумілі часові рамки, стежити за регламентом (наприклад, поставити в класі пісочний годинник або виводити годинник на екрані, щоб всі діти могли бачити час);
  • приділяти особливу увагу дітям-ізгоям, новеньким і "важким" дітям.
Шановні читачі! Якщо вам відомі інші способи поділу дітей на групи, будь ласка, поділіться ними в коментарях.

Джерело: http://pedsovet.su/publ/70-1-0-5488

1 коментар:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...