18 листопада 2015

Використання відео у навчанні, або Від пасивного перегляду до активної навчальної діяльності

Яким цілям зазвичай служить відео? З його допомогою можна максимально наочно візуалізувати об'єкт або процес, створити настрій і передати емоції. Але набагато важче спонукати глядачів «читати між рядків» – задуматися про концептуальні цілі і ідеї, приховані за красивою картинкою. А якщо глядачі – школярі, як звернути їх увагу на неочевидні речі і в результаті зробити відео ефективним засобом навчання і розвитку мислення?

Поговоримо про використання відео на звичайному уроці та в проектній діяльності (у 2 частині публікації). Отже, готуючись використовувати відеоролик як засіб навчання на уроці, зверніть увагу на наступні стратегії:
  • відеоурок з супроводом учителя;
  • відео як імпульс для комунікації;
  • відео як матеріал для розвитку критичного мислення;
  • відео як спосіб розвинути навички пошуку інформації в інтернеті.

Відеоурок з супроводом вчителя
Цілі: перетворити перегляд відео в активний освітній процес, залучити учнів в події на екрані.

На початку перегляду кожного відео задавайте учням запитання за його змістом. Це допоможе створити потрібний настрій: вони вже будуть знати, про що піде мова і на що конкретно звернути увагу.
Під час перегляду вчитель може коментувати ролик, звертаючи увагу учнів на найбільш важливі моменти. При перегляді в класі – усно, при дистанційному перегляді – попередньо додавши у відео субтитри або анотації.
Складіть і опублікуйте план змісту відеоуроку, включивши в нього тривалість запису по кожному пункту або таймінг – в який момент відео якою пункт пояснюється. Наприклад, можливий план відеоролика на тему «Особливості хімічного складу клітки» (біологія, 10 клас) з таймінгом:
Хімічні елементи (0:00)
  • Макроелементи (0:30)
  • Мікроелементи (2:35)
  • Ультрамікроелементи (3:40)
  • Хімічні речовини (4:15)

Неорганічні (4:33)
  • Органічні (5:47)
  • Значення вуглецю (8:11)
  • Сталість вмісту хімічних елементів (9:30)

Також буде корисним вставити відео (можна протягом всього ролика, можна тільки в кінці) питання з множинним вибором або з відкритою відповіддю. Це можна зробити за допомогою спеціальних програм.

Відео як основа для комунікації
Цілі: цей спосіб використання відеоконтенту на уроці дозволяє вибудувати «місток» між досліджуваною темою і особистим досвідом і знаннями учня. Крім того, він стимулює взаємодію між учням, яку можна організувати у вигляді роботи в парах або групової роботи.

Після перегляду відео запропонуйте учням висловитися (при роботі в класі) або залишити коментар під відео (при роботі в режимі «перевернутого класу» або при виконанні домашнього завдання). Дайте кожному учневі завдання в своєму коментарі обґрунтувати думку з певного питання – можна об'єднати клас у кілька робочих груп або придумати для кожного учня індивідуальне питання.
Буде цікавіше, якщо Ви підготуєте не один, а кілька відеороликів на одну тему і об'єднаєте учнів у групи, кожній з яких дістанеться свій. Тоді вони зможуть обмінятися один з одним новою інформацією, а не обговорювати один і той же всім відомий контент.

Відео як матеріал для формування критичного мислення
Цілі: в ідеалі відеоролик, як і будь-який інший тип освітнього контенту, повинен не тільки дати нові знання, але й сприяти формуванню різних компетенцій.

Запропонуйте учням сформулювати, порівняти і протиставити концепції, представлені у відео (або в декількох відео). Разом складіть список подібностей і відмінностей, доказів «за» і «проти». На закінчення запропонуйте написати невелике есе.

Відео як імпульс для розвитку навичок пошуку інформації в інтернеті
Мета: формування і розвиток навичок роботи з інформацією, формування ІКТ-компетенції.

Дайте завдання знайти в Інтернеті відеоролик, який підтримує/доповнює/спростовує/... інформацію з Вашого відео.
Потім використовуйте знайдені учнями відеоролики як матеріал для обговорення в класі. Запропонуйте їм оцінити, наскільки те чи інше відео відповідає заданим критеріям пошуку (порівняння, протиставлення тощо).
А як і для чого Ви використовуєте відеоконтент на своїх уроках? Які вміння і навички, на ваш погляд, допомагають сформувати відеоуроки?


Джерело: http://mob-edu.ru/

1 коментар:

  1. Ірино Семенівно, блогів безліч, але Ваш для мене - ЗНАХІДКА! Дякую за Ваші статті - все практично, методично грамотно. Просто БРАВО! Дякую

    ВідповістиВидалити

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...