Прийом "Багато мишей"

Підвищення ефективності навчання безпосередньо залежить від доцільності добору і використання різноманітних, найбільш адекватних навчальній темі методів навчання, а також від активізації всього навчального процесу.
Одним з ефективних прийомів організації колективної роботи на уроці та в позаурочний час є прийом «багато мишей». Для його організації необхідно організувати під’єднання декількох мишей до комп’ютера, який, в свою чергу під’єднано до мультимедійної дошки або проектора. Зазначу, що цей прийом не вимагає обов’язкової наявності мультимедійної дошки, в чому і полягає його універсальність і зручність. Досить мати переносний або стаціонарний комп’ютер, до якого під’єднується проектор. Необхідний матеріал проектується на дошку, екран, навіть стіну, а учасники навчально-виховного процесу зі своїх робочих місць мишами керують процесом, виконують поставлені перед ними завдання.
Цей прийом є моєю авторською розробкою, але поштовхом до його винаходу для мене стала надбудова MS Mouse Mischief для MS PowerPoint 2007-2013, яка допомагає створювати і демонструвати  мультимедійні презентації з підтримкою декількох мишей.
Розглянемо принцип роботи з цим засобом. Після встановлення MS Mouse Mischief на комп’ютер в інтерфейсі програми MS PowerPoint з’являється нова вкладка (Рис. 1):
Рис. 1
Технологія  MouseMischief використовується для створення тестових завдань. Для цього передбачено три режими тестування: «Да-Нет», «Несколько вариантов» та «Рисунок от руки» (з’єднання певних тверджень з варіантами відповідей за допомогою різнокольорових ліній, створення зображень, відповідно до поставлених завдань тощо). В процесі розробки тесту вчитель має можливість призначити правильну відповідь серед варіантів, для цього досить вибрати правильний варіант з випадного списку «Назначить ответ» (Рис. 2).
  Рис. 2
Після запуску на демонстрацію презентації з’являється діалоговий екран для визначення миші вчителя та учасників інтерактивну (при цьому «дитячі» миші мають вигляд різноманітних малюночків-об’єктів, які також додають позитиву до роботи) (Рис 3).
Рис. 3
Учні в групах, парах або індивідуально виконують завдання тесту. Після останньої відповіді на кожному слайді виводиться екран-статистика щодо кількості правильно і неправильно обраних варіантів відповідей, а також вказується, хто дав першим правильний варіант відповіді. Робота з цим засобом не лише активує роботу учнів на уроці, а й підвищує їх емоційний стан. Зазвичай такі змагання проходять весело і захопливо і створюють позитивний настрій на уроці.
Розширенням можливостей використання під’єднання багатьох мишей до одного комп’ютера у процесі інтерактивного навчання, організації колективної роботи учнів є прийом «багато мишей». Слід зазначити, що при використанні цього прийому одночасно працює лише одна миша, тобто завдання виконуються почергово, а це значить, що вчитель повинен продумати чітку організацію роботи.
Варто зазначити, що цей прийом в різних програмних і онлайнових засобах можна використовувати на будь-якому уроці, з учнями різних вікових категорій та під час проведення виховних та позакласних заходів. Простір для творчості – безмежний, кожен вчитель має в своєму арсеналі багато різних завдань, які можна «покласти» на цей прийом.

Приклади застосування цього прийому в навчально-виховному процесі:
1.     Інтернет-сервіс мультимедійних дидактичних вправ LearningApps.
За допомогою цього сервісу та прийому «багато мишей» можна організовувати найрізноманітніші види роботи на уроці.
Наприклад, роботу в групах при вивченні інформаційних процесів можна організувати наступним чином: діти об’єднуються в групи за видами процесів, завдання полягає в тому, щоб кожна група по черзі розклала по «коробочках» об’єкти, що належать до їх виду інформаційного процесу (Вправа 1).


Вправа 1
В математиці одним з прикладів є завдання на раціональні числа. Учні об’єднуються у 3 групи (додатні, від’ємні та ні додатні, ні від’ємні числа): розподілити у відповідне поле числа і вирази (Вправа 2).                                     
Вправа 2
2.     Інтернет-сервіси для роботи з «хмарами тегів» Tagxedo та ImageChef.
Прикладами використання цих засобів є почерговий вибір варіантів на поставлені запитання вікторин, диктантів, розгадування кросвордів тощо. Найкраще «хмари тегів» працюють для актуалізації опорних знань учнів, перевірки набутих знань, рефлексії.
Приклад використання сервісу Tagxedo: вказати пристрої, що входять до складу пристроїв вашої групи (пристрої введення, виведення, збереження інформації тощо). При наведенні миші активізується відповідний тег. (Рис. 4).
Рис. 4
Приклад використання сервісу при вивченні хімії: учні по черзі наводять на хімічний елемент і називають його (Рис. 5).

Рис. 5
У сервісі ImageChef  приклад з пристроями комп’ютера можна використати, запропонувавши групам учнів виділити пристрої своєї групи певним кольором (Рис. 6):

Рис. 6
3.     Використання Google-форм.
Одним з елементів google-форм є, так звана, "сітка". Завдяки їй можна створювати тестові завдання з вибором варіантів відповідей, наприклад, визначити правильний розв'язок прикладів з раціональними числами (Вправа 3). З такою вправою можна організувати як групову роботу, так і індивідуальну.
           
Вправа 3
4.     Створення інтерактивних вправ засобами текстового процесора MS Word.
Використання текстового процесора для організації роботи з прийомом «багато мишей» дає безліч можливостей – кожен вчитель може проявити свої творчі здібності і підібрати багато завдань.
Як приклад – командна (або парна) гра для малят «хрестики-нулики». Створюється таблиця, обираються об’єкти, які треба розставити у таблиці. Об’єкти можна добирати згідно теми уроку. Продемонструю «дитячий» варіант гри з їжачками та зайчатами (Рис. 7):
Рис. 7
Примітка:графічним об’єктам треба надавати властивість «Обтікання текстом» - «Перед текстом» (Рис. 8).
Рис. 8
Використовувати засоби текстового процесора для роботи з мишами можна також при створенні послідовності дій, групування. Для цього використовуємо різноманітні фігури з написами, зображення, формули тощо і перетягуємо їх чи то до відповідних комірок таблиці, чи просто по аркушу – це вже творчість вчителя.
5.     Робота з тригерами в MS PowerPoint.
Ви бажаєте, щоб ваші учні брали активнішу участь у презентації? Створіть для них «тригери», які можна буде клацати під час показу. Тригери додадуть до ваших слайдів елемент несподіваності, зацікавивши учасників і примусивши їх не бути пасивними глядачами. Тригер — це ніщо інше, як елемент на слайді PowerPoint (малюнок, фігура, кнопка, навіть абзац або текстова рамка), який, якщо його клацнути, запускає певну дію. Дією може бути відтворення звуку, відео або анімації, наприклад, поява на слайді раніше прихованого тексту або, навпаки, зникнення об’єкту, що не належить певній групі (Рис. 9).
Рис. 9
Приклад використання на уроках математики: визначити координати точок. При клацанні на правильній відповіді координати переміщуються до точки на площині, при неправильній – зафарбовуються червоним прямокутником. (Рис. 10)
Рис. 10
Зрозуміло, що такий засіб дає безліч можливостей для створення інтерактивних вправ, до яких також можна застосовувати прийом «багато мишей». Перевага використання тригерів в презентаціях полягає в тому, що при натисненні на нього не відбувається автоматична зміна слайду.
6.     Робота в середовищі SmartNotebook.
        Для тих, хто знайомий з цим середовищем, зрозуміло, скільки можливостей використання прийому «багато мишей» надає цей засіб! За приклад візьму вправу для теми «Операції з об’єктами файлової системи» (Рис. 11) та «Архівація» (Рис. 12). У першому випадку учні повинні за допомогою ліній з’єднати відповідні операції зі способом їх виконання (цей же приклад можна створити і використати в текстовому редакторі MS Word), а у другому – розподілити назви програмних засобів у спіралі, що обертаються.
Рис. 11 


Рис. 12
        Зрозуміло, що наведеними прикладами не обмежується використання прийому «багато мишей». Кожен вчитель знайде в своєму арсеналі багато інших сервісів та програмних засобів, до яких можна застосувати запропонований прийом.
       Якщо інформаційні технології застосовувати методично грамотно, вони підвищують пізнавальну активність учнів, активізують їхні резервні можливості, що, безумовно, значно підвищує ефективність навчання.
 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...